Det har väl inte undgått någon att det är ganska vanligt med reklam i bloggar? En del bloggare tjänar bra med pengar på att visa reklam eller göra reklam för olika produkter och företag i sina inlägg. Det har också blivit allt vanligare att bloggare har blivit fällda för att ha smygreklam. För att det inte ska räknas som smygreklam måste du använda dig av annonsmärkning i inlägget.
Det som räknas som annonsering är företag och produkter du får betalt för att marknadsföra eller skriva om, i pengar, varor eller tjänster. Om du har ekonomisk vinning av att skriva om det, om du är delägare i företaget, räknas det också som reklam. Något som eventuellt kan ge pengar till dig om läsaren klickar vidare och genomför ett köp hos tredje part är reklam det med.
Annonsmärkning
Det innebär att reklamen måste märkas ut tydligt och klart så att besökaren eller läsaren redan vid en snabb blick kan se att det är reklam det rör sig om. Hos Konsumentverket kan du läsa mer om vad som gäller för reklam och bloggar. De har en publikation som heter Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier som går att ladda ner och läsa, vilket kan vara en bra idé att göra så att du inte hamnar i trubbel över något så enkelt som en annonsmärkning.
För att göra det busenkelt kan du märka inlägget med “Reklamsamarbete med företagXX” eller om det är en video det handlar om lägger du den texten först i videon så att det verkligen framgår. Det är också ett krav att märkningen ska finnas med på alla berörda medier, både bloggen och mikrobloggarna, alltså Instagram och liknande om du skriver om varumärket där med. På sociala medier är det ett krav att märkningen ska ske först i inlägget med en hashtagg, #reklam eller #annons samt #företagXX med andra ord. Det är också bra och rekommenderat att märkningen har en avvikande färg eller typsnitt från övrig text så att det blir ännu lättare att se.
Måste allt annonsmärkas?
Svaret är nej. Allt måste inte märkas, en del saker faller under yttrandefrihetsgrundlagen. Det kan alltså synas varumärken och reklamkoder i en blogg utan att det är klassat som reklam, det som avgör är syftet och vad du får ut av det, om det är personliga erfarenheter eller inte. Om du råkade köpa ett par skor hos den lokala stormarknaden och tycker att skorna är toppenbra, så pass bra att du gärna berättar om dem och rekommenderar dem så är det inte reklam. Du får skriva om ett märke eller en produkt som du har köpt själv. Du får också skriva om produkter, märken, filmer och liknande bara för att du tycker de är intressanta, utomordentligt bra eller kanske dåliga för att du själv vill det, men inte på uppdrag av någon annan. Får du ett pressutskick av ett företag och som inte har ett enda motkrav så skriver du bara om det du själv vill och det behöver heller inte annonsmärkas.