Blog

Så får du fler besökare

Om du har en blogg, en sajt eller ett företag vill du naturligtvis få många besökare. Just att få besökare är en av de stora utmaningarna för dig som vill lyckas på nätet. Internetnärvaro byggs upp under tid, men du kan påskynda processen.

Den stora utmaningen: för besökare

Alla använder internet och letar information på bloggar och olika sajter. Det gör internet till en lättillgänglig marknad för både kunder och företagare, bloggare och Youtubers. Problemet är den stora konkurrensen. Om du har en blogg, ett företag eller en sajt som ska generera pengar på något vis, måste du nå dina surfare när de är ute på nätet.

Individualisera nyhetsbreven

En viktig grundsten för att nå besökare och kunder är nyhetsbrev. Ett fel många gör är att de försöker nå alla, istället för bara just den relevanta målgruppen. Om du har en webbshop som säljer sportkläder, så är det onödigt att lägga tid på personer som aldrig kommer handla något av dig. Men det är också onödigt att skriva nyhetsbrev om tennisutrustning till kunder som aldrig kommer köpa tennisracket. Då finns det en risk att de missar ett erbjudande som de verkligen skulle vara intresserade av – för kunder lessnar snabbt på nyhetsbrev och ointressanta bloggposter. Lösningen är att du individualiserar dina nyhetsbrev genom Rules smarta marketing automation – ett verktyg som gör att rätt kund får rätt meddelande genom rätt kanal baserat på kundens tidigare beteende.

Kombinera sajt med Youtube

Ett smart sätt att nå nya kunder är genom att ha en Youtubekanal. En Youtubekanal är också ett effektivt verktyg för att påminna befintliga kunder och besökare om din sida. Om du driver ett företag med tillhörande blogg, så länkar du i dina filmer till bloggen eller shoppen. Låt oss säga att du har en webbshop som säljer mobiler och datorer. När du får in en ny modell så skapar du en egen film om modellen, berättar om och visar för- och nackdelar; smartast är det om du jämför två modeller utifrån olika kunders behov. När personer sedan letar på Youtube efter just den modellen, så hamnar de på din kanal – som länkar till din webbshop. En renodlad “reklamfilm” för en produkt kallas infomercials, tänk tv-shop, och är mycket effektiv. Du kan också skapa “hjälpfilmer”: hur tömmer man en mobil, tar man bra kort eller byter sim-kort. Både enkla och svåra frågor. När folk går ut på internet och söker efter svar, så hamnar de hos dig. Det är ett smart sätt att långsiktigt bygga goda relationer med besökarna.

fusion