Bloggen är ett användbart verktyg för dig som företagare. Du kan både använda den för att öka kännedomen om ditt varumärke, behålla kunder och få nya kunder. Bloggen är också användbar för dig som söker nya samarbetspartners.
Den professionella bloggen
En företagsblogg eller blogg som skapats för att du ska tjäna pengar på den, är inte en förlängning av dig, utan av företaget. Det är viktigt att både blogg och sociala medier håller hög professionell standard. Det är även klokt om din internetimage som privatperson, på sociala medier, är seriös. Om du driver en konsultfirma och lägger ut festbilder eller fåniga kommentarer, så finns det en stor risk att du förlorar kunder. Din internetnärvaro behöver andas kompetens och gärna ledarskap. Du är en klok doer. Skriv om intressanta personer, tankar om ledarskap och vilka utbildningar som du har gått. Ett slags kompetensfokus. Då blir du intressant för nya kunder och samarbetspartners. Ett tips för att öka din kompetens inom ledarskap är att gå Mgruppens ledarskapsutbildning och utveckla ditt personliga ledarskap.
Företagsbloggen
För att få nya kunder behöver du blogga om ämnen som är relevanta för ditt företag och som din kundkrets är intresserad utav. En bilfirma bör på bloggen hjälpa kunderna med enklare bilproblem, medan en frisör kan visa hur man skapar roliga frisyrer. Folk surfar in på din blogg, får hjälp och den dag som de behöver en bilmekaniker eller frisör ligger du bra till.
Genom att skriva bra och gärna fördjupande bloggartiklar kommer du att framstå som en expert. Både till kunder och samarbetspartners. Om ett företag i samma bransch vill anordna en mässa eller ett event, så är det mer sannolikt att de kontaktar dig som har en välbesökt blogg, än en företagare som inte märks.