Förutom vanliga traditionella bloggar finns även något som kallas för mikrobloggar. Det är många av de plattformar i vardagligt tal räknas som sociala medier. Här hittas Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter bland andra. En mikroblogg är något du kan uppdatera från mobilen, oftast med ett begränsat antal tecken.
Sociala medier
Användandet av sociala medier ökar även om det skiljer sig åt från olika åldersgrupper. För de yngre är det Snapchat som gäller och de äldre verkar trivas på Facebook. Tjusningen är att kunna uppdatera sin status snabbt och lätt med kort text och en bild på omkring en minut eller ett par, och låta alla följare veta vad som är på gång.
För många bloggare är mikrobloggen ett sätt att marknadsföra den vanliga bloggen samt att bibehålla följarnas intresse genom korta inlägg med bilder kanske flera gånger om dagen. Ett längre inlägg i den vanliga bloggen kanske förklarar och beskriver alla aptitretare som publicerats i mikrobloggen under dagen. Ofta är det dessutom så att följare i sociala medier automatiskt får upp nya saker i sitt eget flöde och behöver då inte manuellt gå in till själva bloggen och titta om det kommit något nytt. Mikrobloggen kan alltså vara en reklampelare för den vanliga bloggen och öka flödet av besökare.