Blog

3 tips till företagsbloggen

Som företagare har du stor nytta av en blogg, i alla fall om du bloggar och använder den på rätt sätt. Genom bloggen kan du både nå nya kunder och lättare behålla gamla.

Företagsbloggen

En blogg är ett bra komplement till social medier, nyhetsbrev och en hemsida. Genom att du har en blogg på din hemsida får du mer material att erbjuda dina kunder. Behovet av bra digitalt material kommer att växa i framtiden och genom att erbjuda mycket material redan nu, så bygger du framåt.

1# Ge ett bra förstaintryck

Det kan låta självklart att din hemsida och blogg måste vara snygg och se professionella ut. Trots det kryllar internet av hemmabyggda företagshemsidor. Din sajt på nätet är troligtvis det första som blivande kunder ser av dig. Vilket intryck gör du egentligen? Det spelar ingen roll om du har marknadens bästa produkter eller tjänster, om du paketerar dem på ett dåligt sätt. Din hemsida och blogg är ditt inslagspapper. Detsamma gäller dina Yotubefilmer. Idag är konkurrensen stor och du måste satsa på att alltid upplevas som branschens bästa. Ett tips är att anlita beetroot.se/ och låta dem bli en del av ert digitala team. De hjälper er att utveckla allt från WordPress och appar till mjukvara, vilket kommer att generera fler kunder.

2# Syfte

Allt som du gör på internet i företagets namn måste ha ett syfte: vad du skriver, när du skriver, vilka bilder som du lägger upp och vilka tjänster eller produkter som du marknadsför. Gå igenom allt som finns på internet. Ta bort allt onödigt och analysera vad som verkar ge bra gensvar. Lägg sedan bara ut saker med ett syfte. Folk vill inte få uppdateringar om “intressanta” artiklar som egentligen inte intresserar dem. Då kommer de att avsäga sig uppdateringar och nyhetsbrev.

3# Skriv rätt slags content på bloggen

Syftet med en företagsblogg är alltid marknadsföring och att behålla kontakten med gamla kunder. Förstå syftet, så kommer du att skriva relevantare inlägg. Skriv artiklar som hjälper människor i deras vardag. Om du har en advokatbyrå kan du skriva blogginlägg som hjälper folk med enkel vardagsjuridik. Den dag de behöver verklig hjälp kommer de då att vända sig till dig. En bilfirma kan visa hur man kollar oljan eller dammsuger bilen på ett smart sätt. Bloggen handlar bara om att du ska ge dina (presumtiva) kunder god information, som gör att de sedan vill vända sig till ditt företag och handla av dig.

fusion