Sponsrade inlägg och smygreklam – vad säger lagen?

Att synas på välbesökta bloggar är högvaluta bland företag i dagens medielandskap. För att åstadkomma detta finns ett antal tillvägagångssätt, mer eller mindre etiskt och lagligt gångbara. Men hur kan du som bloggare exponera företag i ditt redaktionella innehåll och få betalt för det? Och hur gör du det på ett etiskt och lagligt sätt, både mot företaget och mot slutkonsumenten – din läsare?

Hittills är det PR-byråerna som förmedlat majoriteten av de införanden som synts på bloggar, men vi ser ett skifte i branschen då fler och fler företag betalar för sin synlighet. Vissa företag vill dock inte att bloggaren ska skriva ut att det är fråga om ett sponsrat inlägg då de tycker att det känns ”köpt”.

Läs mer » Skillnaden mellan PR och annonsering i redaktionellt innehåll

Exempel på ett mail som säkert många av er fått en variant av:

”Hej! Jag heter XX och jobbar på företaget XX. Jag gillar din blogg jättemycket och skulle vilja göra ett samarbete med dig! Du får 1500 kronor insatt på ditt Paypal-konto och i gengäld vill jag att du skriver om oss och inkluderar länkar till XX. Jag vill dock inte att du skriver att det är ett sponsrat inlägg eller att du har fått produkter av oss utan att inlägget ser ut precis som ett av dina vanliga inlägg.”

Marknadsföringslagen är solklar i detta fall. ”All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.” Alltså – får du betalt i utbyte mot att skriva om något på din blogg – i pengar eller produkter – måste det framgå att det är reklam. Annars är det dold marknadsföring och olagligt.

Om du inte driver din blogg som ett företag utan mer som en hobby så kan sådana här förfrågningar självklart kännas smickrande – plus ge lite extra klirr i kassan. Det är klart det är kul att bli uppmärksammad och dessutom kanske få gratis prylar, men tänk efter – vad vill du driva för typ av blogg? Och vill du bidra till en mer rättvis bransch eller en bransch där bloggare, som du själv, blir utnyttjade och bedriver olaglig verksamhet?

Som företag är det inte bara olagligt utan också väldigt oschysst att göra den här sortens förfrågningar. Bloggaren kanske inte har stenkoll på de lagar som gäller, samt att hen i det här fallet även är skatteskyldig för inkomsten. Borde bloggaren inte ha koll på de lagar som gäller då? Jo, kanske. Borde företaget eller dess byrå ha koll på samma lagar? Absolut.

Får du betalt för att skriva om något på bloggen måste det stå att det är reklam. Annars bryter det mot lagen. Klicka för att Tweeta

Så – hur gör du rätt?

Så gör du rätt som bloggare:

  1. Läs på (som du gör nu)! Om du vill uppfattas som en proffsig bloggare måste du ha koll på vad som gäller.
  2. Självklart får du skriva om vilka produkter och företag du vill – så länge du inte får ekonomisk ersättning för det.
  3. När du får betalt för redaktionellt innehåll måste detta märkas ut som ”reklam”, ”i samarbete med”, ”sponsrat inlägg” eller liknande. Det måste vara tydligt för läsaren/konsumenten att du fått ersättning för inlägget av företaget. Det spelar ingen roll vem som inledde samarbetet eller på vilka av dina kanaler du publicerar innehållet. Här hittar du rekommendationer på hur du märker ut sådana inlägg!
  4. Inkomsten (detta gäller även marknadsvärdet på eventuella produkter du fått i ersättning) ska deklareras och skattas för i din inkomstdeklaration. Lite olika regler gäller om du driver näringsverksamhet eller hobbyverksamhet. Läs mer om detta hos Skatteverket.

Så här gör du rätt som företag:

  1. Det får aldrig uppstå ett uppdragsförhållande mellan bloggare och företag (läs rekommendationer från Sveriges Annonsörer för dig som jobbar med bloggare och journalister). Med uppdragsförhållande menas att bloggaren får betalt för att skriva om företaget men avråds för att märka ut det som reklam.
  2. Det är helt okej att skicka ut prover och uppmana bloggaren att skriva om dem men du kan aldrig kräva detta. Detta kallas PR.
  3. Ovanstående gäller inte bara bloggen utan även andra sociala medier som bloggaren använder, tex Facebook & Instagram.
  4. Du som företagare är skyldig att ha koll på de metoder er eventuella byrå använder då du som annonsör får stå till svars för den dolda marknadsföringen i slutändan.

Om du som företagare bryter mot marknadsföringslagen kan du anmälas till Konsumentverket.

Tips! Du kan självklart göra en affärsöverenskommelse med bloggare och be dem producera ett inlägg mot betalning. Så länge detta märks ut som ”reklam”, ”i samarbete med”, ”sponsrat inlägg” eller liknande är det helt okej.

Fundera på – vilken sorts blogg vill du ha i längden? Vilken sorts affärspartner vill du vara? Hur högt värderar du dina läsare och din egen integritet? I längden kommer alla vinna på en rättvis bransch och transparens.

Läs mer på ämnet:

» Skillnaden mellan PR & annonsering på bloggar
» Sponsrade inlägg på bloggar – hur tar jag betalt?
» Rekommendationer: så annonsmärker du samarbeten

Sponsrade inlägg och smygreklam - vad säger lagen?

Linda Hörnfeldt

Grundare av Better Bloggers. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

5 Comments
  1. Bra att ni ta upp ämnen,. har en blogg på en annan sajt, tycker det är synd när dessa frågor inte tas på allvar, plus de sakerna/pengarna man får från företag är inte gratis, de skall beskattas. // mvh

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>