Mediakit till din blogg – så gör du!

Jag får ofta frågan hur man ska gå tillväga om man vill samarbeta med olika företag med sin blogg. Mitt första tips är då detta – skapa ett mediakit! Men hur gör man och vad borde finnas med? Det ska vi gå igenom idag!

Så gör du ett grymt mediakit till din blogg!

Vad är ett mediakit?

Ett mediakit för din blogg kan jämföras med en sorts CV. Det är här du visar upp din bloggs styrkor och fördelar och svarar på frågorna VEM du är, VAD din blogg handlar om och VARFÖR företag ska jobba med dig. Att kunna presentera ett mediakit känns proffsigt och det svarar också på de vanligaste frågor ett företag kan ha om din blogg.

Vad bör jag ha med i mitt mediakit?

1. En kort biografi om dig och din blogg

Vem är du och varför bör man jobba med dig? Berätta om din blogg, vad den handlar om och lite kort kring hur du tänker runt den. Hur gammal är den? Vilka ämnen skriver du om? Lägg speciell fokus på sådant en annonsör kan vara intresserad av, till exempel återkommande typ av inslag där annonsören kan synas.

2. Statistik

En självklarhet då marknadsförare självklart vill veta hur många personer de kan nå genom att synas hos dig. Har du inte jättemånga följare ännu men växer snabbt? Ta då med att din blogg till exempel ”vuxit med 200% det senaste halvåret”. Påvisa att det händer saker!

Använd Google Analytics som källa! Vi rekommenderar att du tar med följande information:

  • Unika besökare per månad (users/användare)
  • Sidvisningar per månad (page views)
  • Social following (hur många följare du har på de sociala medier där du är aktiv)

Har du väldigt få följare på ett socialt medium jämfört med på de andra? Ta inte med det! Mediakitet ska tala till din fördel, det behöver inte vara en komplett dokumentation. Men ljug inte!

3. Demografi

Vilka är det som läser din blogg? Hur gamla är de, var bor de, vad har de för intressen? 

Viss av den här datan kan du se i Google Analytics (Målgrupp > Demografi) men jag skulle råda dig att göra en mer ingående undersökning bland dina läsare. Du kan bland annat använda SurveyMonkey eller SurveyMesh för att skapa en sådan enkät. Passa även på att i enkäten fråga vad dina läsare tycker om och vad de skulle vilja läsa mer av!

4. Tidigare kunder

Vilka företag har du tidigare jobbat med? Visa exempel på tidigare samarbeten och hur inläggen kan se ut. Har du inte gjort några samarbeten än? Ta då med exempel på hur ett inlägg skulle kunna se ut (till exempel recension av ögonskugga eller recept).

5. Skryt lite!

Har du fått några utmärkelser, priser eller liknande? Har du varit med i någon tidning? Ta med sånt som får din blogg att verka poppis!

6. Bilder och grafik

Bilder är en stor del av vilken blogg som helst och här är din chans på att visa på ditt bildspråk – samt att det lättar upp layouten av mediakitet! Ha självklart en bild på dig själv med – och ingen grynig iPhoneselfie, investera tid (och eventuellt pengar) i en riktigt bra profilbild. Det behöver inte vara svårare än att gå utomhus och hitta en snygg bakgrund!

7. Tjänster

Vad erbjuder du för tjänster? Banners? Sponsrade inlägg? Tar du emot pressutskick? Lista hur företaget kan synas hos dig och eventuellt priser på dina tjänster om du har sådana satta.

8. Kontaktinfo

Glöm för allt i världen inte att bifoga din kontaktinfo och hur man lättast kommer i kontakt med dig.


Hur ska då mediakitet se ut?

Ditt mediakit kan se ut på en miljon olika sätt – det viktiga är att det är koncist och överskådligt och matchar ditt övergripande varumärke (se min föreläsning om hur du tänker kring din bloggs varumärke här).

Gratis mall för mediekit!

Känns det hela fortfarande som en tung uppgift? Nemas problemas – jag har nämligen gjort en mall som du kan använda för att skapa ditt eget mediakit! Det är bara för dig att lägga in din egen information, dina bilder och din logga i bilden. Piece of cake!

Ladda ner din gratis mall för mediakit här.

OBS! Mallen är i filformatet .psd som redigeras i Adobe Photoshop. Du måste alltså ha tillgång till Photoshop för att kunna använda mallen.

Gillade du artikeln? Dela gärna med dig på twitter nedan!

Så skapar du ett grymt mediakit för din blogg + gratis psd-mall! #betterbloggers Klicka för att Tweeta

 

 

Linda Hörnfeldt

Grundare av Better Bloggers. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

10 Comments
    1. Mycket möjligt att de överlappar, dock är ju den här informationen allmänt känd och återfinns på massor av bloggar internet runt. Dina inlägg är också en bra sammanfattning!

  1. Bra tips, med snygg mall. Mediakid/presskit är ju inte jättevanligt bland svenska bloggare nuförtiden, men man kommer säkert se det mer och mer allteftersom bloggar blir ett eftersökt och naturligt samarbetsval. Dock försvinner kanske lite av charmen med bloggar ju mer professionell framtoning de får, men sånt är livet – inget kan vara magiskt och oskyldigt för evigt. För övrigt tycker jag fler företag borde ha presskit på sina hemsidor. Det kan ju tänkas vara en ganska stor hjälp ifall man hoppas få synas i media lite då och då.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>