Vägledning kring marknadsföringslagen från Konsumentverket

I en bransch så pass ny som bloggbranschen kan det ibland vara svårt att veta vilka lagar och regler man är skyldig att hålla sig till. Därför släpper nu Konsumentverket sin ”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier” för att underlätta för bloggare och social medie-profiler att följa en av dessa lagar – marknadsföringslagen.

Vägledningen, som släpptes i tisdags, har tagits fram för att göra marknadsföringslagen mer lättförståelig och anpassningsbar till moderna medier som bloggar och sociala medier. Bloggbranschen har även varit delaktig och kommit med feedback på utkast till vägledningen, bland annat vid två workshops som hölls för några veckor sedan där bland annat Better Bloggers och många av Sveriges ledande bloggagenturer och portaler var närvarande.

Så, vad tar vägledningen upp och hur ska betalda inlägg märkas ut? Vi reder ut.

Vad är marknadsföring?

Om du får ersättning, i pengar, produkter eller en tjänst (till exempel ett frisörbesök), i utbyte mot att skriva om en företag eller ett varumärke så är det marknadsföring och ska märkas ut som sådan. Det är den korta förklaringen. Det spelar ingen roll i vilken kanal detta sker (blogg, Instagram, YouTube t.ex.) eller vem som tar den initala kontakten. Det är inte bara företaget som gör marknadsföringen som är ansvarig för att detta sker utan även publicisten (bloggaren, YouTubearen t.ex.) och eventuella mellanhänder (byrå, anställd på företaget t.ex.)

Hur ska marknadsföring märkas ut?

En läsare av en blogg eller annat inlägg i andra sociala medier ska genast och enkelt kunna identifiera om inlägget är marknadsföring.

I detta sammanhanget är genast nyckelordet. Det räcker alltså inte att skriva ”i samarbete med” någonstans mitt i inlägget eller under inlägget som många gör. Poängen är att läsaren direkt – även om man bara skummar – ska kunna identifiera inlägget som reklam och kunna välja bort det om hen så vill.

Hur detta ska göras finns inga tydliga svar på från Konsumentverket. Eftersom det än så länge inte finns någon dom av det här slaget från Marknadsdomstolen så finns det ingen prejudikat att luta sig emot. Det är i mångt och mycket en samvetsfråga. Tycker du att det är tydligt för dina läsare – även de som inte läst din blogg förut – att du fått ersättning för inlägget?

Läs mer » Rekommendationer: så annonsmärker du samarbeten på blogg, YouTube och Instagram

Några förslag på hur man kan märka ut inlägg är till exempel:

  • Märk inlägget med ”Annons” eller ”Reklam” i början av inlägget. KV var tveksamma till uttrycken ”i samarbete med” och ”sponsrat inlägg” eftersom de var osäkra om dessa är tillräckligt tydliga för din publik. Förstår alla vad det betyder?
  • Uppmärksamma läsaren på att det rör sig om marknadsföring i rubriken och i början av inlägget.
  • Använd ett annat typsnitt eller färgsättning, så att det sticker ut från andra inlägg.
  • På sociala medier kan du märka inlägget med #annons eller #reklam och #företagetsnamn.

Jag sticker ut hakan här och ger ett exempel på en blogg jag tycker annonsmärker väldigt tydligt och stilrent – Underbara Claras samarbete med Beckers. Detta inlägg har inte prövats av Konsumentverket utan är enbart min personliga åsikt på bra annonsmärkning.

Underbara Clara i samarbete med Beckers
Underbara Clara i samarbete med Beckers

Marknadsföring mot barn

Om du har en ung målgrupp, eller vet att många unga läser din blogg, bör du vara extra aktsam när det gäller marknadsföring i dina kanaler, detta på grund av att barn och unga inte har samma förmåga som vuxna att kritiskt granska marknadsföring. Alla under 18 räknas som barn enligt lagen. Att direkt uppmana barn till köp är strikt förbjudet. Du får alltså inte skriva ”köp nu” eller liknande.

Domen hos ReklamOmbudsmannen mot MissLisibell som kom tidigare i år berodde till stor del på att hon har en väldigt ung målgrupp. Hon hade dessutom en tidsbegränsad rabattkod i sin video, något som räknades som en ”indirekt köpuppmaning”.

PR och yttrandefriheten

Marknadsföringslagen gäller inte när du skriver ett inlägg av helt fri vilja, till exempel när du fått ett pressutskick, en goodiebag eller liknande där det inte finns något avtal om exponering i dina kanaler. Läs mer om skillnaden mellan PR och annonsering här. 

Ladda ner Konsumentverkets vägledning här »

On a personal note – #JagSmygerInte

Om man bortser från lagar och regler så tycker jag att det viktigaste i allt det här är att vi är tydliga mot våra läsare. Att vi inte vilseleder dem eller lurar dem utan gör vårt bästa för att vara transparenta.

Med detta i åtanke, och för att lyfta frågan kring smygreklam på bloggar och sociala medier har vi dragit igång kampanjen #JagSmygerInte – för en etisk och professionell bloggbransch! Skriv på uppropet här!

feat_jsi

Linda Hörnfeldt

Grundare av Better Bloggers. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

8 Comments
  1. Det här är SÅ bra! Jag har bara en undran (det här kanske är en jättedum fråga eller så är det bara hjärnan som inte riktigt hänger med) men om JAG själv tex säljer produkter (eller tjänster) och skriver ut det i MIN blogg. Räknas det som marknadsföring också och därmed bör det också märkas ut med reklam varje gång?

    1. Jag vågar inte svara på det. Rent tekniskt så får du ju inte ersättning av någon för att skriva om något. Och är det din EGEN produkt så torde det ju framgå. I would say no. Men som sagt, jag är inte jurist.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>