Google Analytics – the rookie guide

För dig på nätet – oavsett om du driver en blogg, en webbshop eller någon annan verksamhet är Google Analytics en ovärderlig källa till statistik och information om dina besökare. Analysverktyget är gratis och i den här artikeln tipsar vi om hur du som nybörjare kan använda dig av de olika rapporterna, självklart ur ett bloggperspektiv!

Vi ska titta närmare på vilka rapporter som du kan använda för att exempelvis se hur många unika besökare du har, vilka ord de söker på för att hitta till dig och var de befinner sig geografiskt. Det kan i sin tur hjälpa dig att förstå vilka ämnen och inlägg som dina läsare tycker är mest intressanta och bli ett värdefullt verktyg för att öka antalet besökare till din blogg.

89AZTB8E5H

Vilka är dina läsare?

Information om dina besökare hittar du under Målgrupp → Översikt.
Här kan du bland annat se varifrån dina besökare kommer från, vilken åldersgrupp de är i och på vilket språk de använder din sajt på (om du exempelvis har en svensk och en engelsk version). Informationen här är perfekt att använda dig av när du skapar ett mediakit till din blogg.

Skärmavbild 2015-09-09 kl. 19.43.15

Vad vill de läsa om?

För att ta reda på det kan sidvisningar vara till hjälp. Sidvisningar är, precis som det låter, statistik på hur många gånger dina olika sidor visas (här kan du läsa om skillnaden mellan antalet besök och besökare). Här kan du filtrera på olika datumintervaller men det vanligaste är att man tittar på sidvisningar per månad eller vecka.

Du kan även se listor över vilka inlägg/sidor som är de populäraste. För Better Bloggers ser statistiken ut såhär:

Skärmavbild 2015-09-10 kl. 13.22.54

Den posten som är högst upp med mest klick (/) är de allra nyast publicerade artiklarna på sajten och varierar därför. Har du också sidor som bara är märkta / och undrar vilka de är? Klicka på den grå ikonen med en pil så blir du redirectad!

  • Önskar du ett högre antal sidvisningar? Testa att skriva längre inlägg och länka gärna till tidigare bloggposter eller kategorier för att uppmuntra dina läsare till mer interaktion.

Unika besökare och avvisningsfrekvens

Man brukar skilja på antal sidvisningar och antal unika besökare. Surfar du in på samma webbplats flera gånger från samma dator kommer du bara räknas som en unik besökare, oavsett om du besökt sidan en eller tio gånger. Unika besökare är oftast mindre än antalet sidvisningar eftersom många klickar runt på mer än en sida när de är inne på en sajt.

En annan sak som kan vara intressant att ha koll på är avvisningsfrekvensen (beteende → översikt). Avvisningsfrekvens visar antalet besökare som lämnar webbplatsen via ingångssidan, utan att agera på din sajt. Har du en bloggdesign där alla dina inlägg visas i ett flöde och inte en ”grid” är avvisningsfrekvensen oftast högre. Det behöver inte betyda att något är “fel” eftersom läsaren inte behöver klicka sig vidare på samma sätt eftersom allt innehåll finns på förstasidan.

  • Ofta är ju ingångssidan bloggens startsida, så ta en titt på din header. Är den inspirerande och speglar din blogg på bästa sätt?
  • Kontinuitet är bland det viktigaste för att behålla sina läsare! Testa att uppdatera oftare och/eller på andra tider och se om det ger något resultat? Om läsaren klickar in och upptäcker att det inte kommit något nytt inlägg sen sist lämnar denne snabbt.

Hur hittar dina besökare till dig?

För att ta reda på det, använd dig av rapporterna under förvärv. Under All trafik → Kanaler kan du bland annat se vilka ord eller fraser folk söker på för att komma till din sida och vilka andra sidor som ger dig trafik i form av länkar. De ord/fraser som kommer högt upp här har du alltså lyckats bra med ur ett SEO-perspektiv! Du kan också se vilka andra bloggar eller webbplatser som ger dig trafik. Ett tips är att till exempel gå in på bloggen och uppmärksamma detta, för att värna om relationen. Sprid lite länkkärlek!

Låt Analytics bli en del av din bloggstrategi

Som vi ofta nämner är en bloggstrategi A och O för en seriös bloggare (har du inte skaffat dig en än? Kolla in Lindas inlägg om hur du utformar en kick-ass bloggstrategi!). Man brukar säga att ett mål ska vara mätbart, realistiskt och tidsbestämt och här kan Google Analytics hjälpa dig massor! Följ upp siffrorna då och då och se hur din statistik utvecklas över tid. Kanske märker du att din nya design ger fler sidvisningar eller att din satsning på mer kontinuerlig uppdatering verkligen gett resultat i form av fler besökare!

Om du inte har tillgång till Analytics via din bloggportal hittar du här Googles egen guide om hur du ansluter Analytics till din webbplats.

Använder ni er av Analytics? Tipsa gärna om bra rapporter att använda i kommentarsfältet!


 

 

Isabel Holm

Skribent på Better Bloggers. Pluggar kommunikation och älskar att skriva, resa och skratta. Kontakta mig på isabel@betterbloggers.se.

23 Comments
  1. Jag gillar absolut den här videon!! Tack.
    Jag är toootal nybörjare på Google Analytics, kan inget alls, vet inte ens om jag gjort rätt med att regga mig om man säga så.. haha Så MER sånt här. MER! Har ingen alls jag kan fråga och får ibland varning över att nått saknas men fattar inte ens vad.

  2. Åh toppenbra! Är själv medieanalytiker i grunden så en hel del har jag kunnat lista ut själv, men alltid bra att få det samlat så här. Och det var några saker som jag inte hade koll på. Stort tack för toppengenomgång/ Charlotta

  3. Jag är så himla förvirrad gällande Amalytics. Kommer kanske ställa världens dummaste fråga but here we go!
    Vilka är de unika besökarna? För mig står se Sessioner, Användare och Sidvisningar. Sidvisningar förstår jag ju men vad är sessioner och användare? Jätte tacksam för svar :)

  4. Jag får det verkligen inte att funka, jag tror att jag måste ha gjort något fel när jag registrerade mig eller la in koden på min blogg. För jag får upp data att jag har mest besökare från USA och inte enda från Sverige, att jag inte hade en enda besökare igår fast jag fick kommentarer igår. att jag har ca 10 ggr mindre besökare än vad blogg.se statistiken påstår… Någonting är bara väldigt skumt och stämmer inte. Hjälp? Kanske en guide på idiot-nivå om hur man skaffar GA för sin blogg? Steg för steg hur man registrerar sig och lägger in koden i sin blogg, gärna för olika portaler (det är blogg.se jag inte får det att funka med). För jag fattar inte vad jag gjort för fel…

  5. Jättebra tips och genomgång. Men vad är det mer exakt som gör Google Analytics unikt och som jag inte kan få ut i min WordPress-statistik? Mer detaljer kring målgrupp förstår jag. Något ytterligare?

  6. Jag har problem med spam i min google analytics. Efter googling har jag fått reda på att det kallas ”ghost spam” men jag är för dåligt bevandrad i analytics för att förstå hur man stoppar det. Är det vanligt?

      1. Är det en engångskostnad eller något man abbonerar på? Jag har problem med ”free buttons” eller vad det nu heter. Visst det är inte mcyket men det är ändå irriterande och det kan ju dra ned snitt-tiden och bouncerate ganska rejält. Tyvärr har det försigått ganska länge utan att jag förstått vad det var.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>